Stosowanie nadwozi samonośnych
Nadwozie samonośne (z fr. monocoque) ? rodzaj nadwozia, gdzie elementem nośnym jest samo pudło będące belką nośną, dzięki czemu wyeliminowano podział na podwozie ramowe oraz karoserię nieniosącą na nim osadzoną (np. samochody ciężarowe).
Stosowanie nadwozi samonośnych spowodowało bardzo znaczny spadek masy pojazdów oraz ich wytrzymałości zderzeniowej. Pośrednią konstrukcją jest nadwozie półniosące, gdzie karoseria jest przykręcana na sztywno do lekkiej ramy.
Budowa
Nadwozie samonośne składa się z:
płyty podłogowej (w samochodach osobowych i autobusach niskopodłogowych)
kratownicy (w autobusach dalekobieżnych) lub ostoi (w konstrukcjach kolejowych)
struktury nośnej nadwozia (słupki boczne, wzmocnienia dachowe itp.)
Zastosowanie
Nadwozie samonośne najczęściej jest stosowane w konstrukcjach pojazdów. Pierwszym samochodem z nadwoziem samonośnym była Lancia Lambda, następnie powstały nadwozia trolejbusowe Vetra, furgonów Chenard&Walcker i autobusowe, gdzie pierwszy był w 1942 r. Chausson, którego nadwozie było także stosowane jako trolejbusowe.
Pierwsze polskie konstrukcje samonośne pochodzą z lat pięćdziesiątych XX wieku i są to: Mikrus MR-300 w zakresie samochodów osobowych, i San H01 w dziedzinie autobusów, jednak oba pojazdy nie odegrały znaczącej roli w polskiej motoryzacji.
Rozwój nadwozi samonośnych doprowadził m.in. do powstania autobusów i tramwajów niskopodłogowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nadwozie_samono%C5%9Bne
rodzaj hamulca ciernego
Hamulec tarczowy
Hamulec tarczowy samochodu Porsche Cayenne
Hamulec tarczowy ? rodzaj hamulca ciernego, w którym siła tarcia działa na powierzchni czołowej tarczy.
Składa się z tarczy hamulcowej, połączonej sztywno z hamowanym wałem oraz dwóch lub więcej nieobracających się klocków pokrytych okładziną cierną, które są dociskane do tarczy najczęściej za pomocą siłownika hydraulicznego lub pneumatycznego.
Hamulce tarczowe stosowane są powszechnie jako hamulce zasadnicze w pojazdach samochodowych, szynowych, motocyklach, motorowerach i skuterach, wypierając stosowane dawniej hamulce bębnowe, a także w rowerach, zastępując stosowane dotychczas hamulce szczękowe (działające na obręcz koła). Stosowane są również w obrabiarkach (np. jako hamulce do szybkiego zatrzymywania wrzeciona obrabiarki).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_tarczowy
Ustawianie lusterek samochodowych
Lusterka samochodowe, chociaż są niewielkimi częściami samochodu, to spełniają w nim bardzo ważne funkcje. Dzięki dobrze ustawionym lusterkom kierowca może dobrze widzieć wszystko, co dzieje się na drodze. Pozwala mu to dobrze reagować na wszystkie zdarzenia uliczne i szybko podejmować niezbędne decyzje. Musi on jednak posiadać dobrze zamontowane i ustawione lusterka, żeby mógł kontrolować wszystko to, co dzieje się na drodze. Powinien także często czyścić swoje lusterka, jeżeli ma wrażenie, że są one za bardzo zamazane lub brudne. Wszelkie problemy z lusterkami samochodowymi mogą stanowić dla kierowcy spore utrudnienie w czasie jazdy. Co więcej nowoczesne samochody posiadają takie lusterka, które mogą być naprawiane jedynie przez mechaników.